Zaterdag 1 maart 2014.

Eerste vliegdag aan de lier te Nieuwvliet.

 

In de voormiddag ben ik met de herstelde kunststofkabellier naar Nieuwvliet gereden. Toen ik er aan kwam was de deltaschool bijna startklaar om de eerste lieractiviteiten aan te vatten. Wat later kwam Bart ook aan, want we hadden telefonisch afgesproken om het liermateriaal eerst al wat op orde te brengen. De nieuwe Dyneema lierkabel moest immers nog op de liertrommel worden gelegd en daar zijn we dan gelijk aan begonnen.

Spikplinternieuwe Dyneema lijn.

Klaar.

 

De lierbaan is uitgezet.   Klaar voor de eerste vluchten.

Daarna hebben we de lier getest en heb ik Bart een vijftal keer opgetrokken. In de late namiddag begon het te regenen en heb ik nog snel twee vluchtjes kunnen maken.

 

Onder de regenwolken met regendruppels op de lens.

 

Meer foto's op:

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%201%20maart%202014?sort=3&page=1

 

HOME

 

Zaterdag 29maart 2014.

Vliegen aan de lier te Nieuwvliet.

Vanochtend was ik al rond 10 u op het vliegterrein. De leerlingen van vliegschool Randonaero begaven zich ook al op het terrein om er een mooie opleidingsdag van te maken. Wat later kwam onze voorzitter ook aan, want die wou natuurlijk zijn spiksplinternieuwe traprelease uitproberen. Toen de brandstoftanks waren bijgevuld was Hans ook aangekomen en zijn we op een korte ZO baan gestart met de eerste vluchtjes. Rond de middag moesten we onze lierbaan verplaatsten naar de lange NO baan, want de wind was gedraaid. Pas rond 15 u hebben we een pauze moeten inlassen, want dan stak de NO wind nog een tandje bij. Maar niet veel later draaide de wind opnieuw iets meer O, nam wat af zodat we opnieuw konden starten. Het traplieren met Arnold ging vrij goed. Bij de eerste vlucht met 2 trappen kon hij ontkoppelen op zo’n 450 m. Maar de Skygod vandaag was Roland. Hij maakte de laatste vlucht van de dag en ik kon hem afzetten op zo’n 800 m boven het lierterrein.
Ik denk dat hij zo'n half uur in de lucht hing. Een supervlucht zou ik zo zeggen !
In totaal heb ik 20 liervluchten opgetrokken.

Op de lier.

Zicht op de startplaats.

 

Meer foto's:

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%2029%20maart%202014?sort=3&page=1

 

HOME

Donderdag 3 april 2014.

De eerste avondvluchten.

Toen ik rond kwart voor vier in de namiddag op het lierterrein aankwam, was onze voorzitter al druk bezig met het liermateriaal in orde te zetten.
Het duurde niet lang of we stonden op het lierterrein om de geschikte lierbaan uit te kiezen.
De wind zat nog wat OZO, waardoor ik mij aan de beek langs de baan met de lier had geïnstalleerd.
Maar nog voor we onze eerste vlucht konden optrekken draaide de bries volledig naar Z. Dus de lier mooi recht op de wind verplaatst en dan konden we beginnen. Ook Michel, en wat later Luk en Manu waren van de partij. Er stond best wel een mooie bries en eens wat hoger stond de trommel bijna stil, zodat de piloten aan de kabel tot een mooie hoogte konden stijgen.
Ik denk dat de passagiers bij Luk onder de tandem best tevreden waren. En Michel en Manu hebben ook elk 4 vluchten kunnen maken. En met Arnold met zijn traprelease heb ik het traplieren weeral wat meer kunnen oefenen. Het gaat als maar beter.

 

HOME

 

Zaterdag 5 april 2014.

Vliegen aan de lier te Nieuwvliet.

Er was een wind uit WZW richting voorspeld, maar aan de kust weet je maar nooit. Toen Arnold na zijn eerste vlucht op de lange baan geland was, moesten we al gelijk verhuizen naar een meer W lierbaan. De passagiers voor de duovluchten waren mooi op tijd en konden met Johan een prachtige vlucht maken, want het droeg erg goed. Tot iets na de middag de zeebries doorstak en we naar een vrij lange NW baan moesten opschuiven. Later in de namiddag viel soms de bries dan weer weg en droeg het ook van geen kanten. Zelfs bij het trappen geraakte Arnold niet omhoog. Maar in de late namiddag werd het opnieuw beter en konden er opnieuw mooie hoge vluchten gemaakt worden, tot een flink eind boven de 500 m. 
In totaal heb ik 17 vluchten opgetrokken. 

 

Selfie.  ;-)

Op de lier.

Michel in de landingsfase.

Luchtfoto genomen door Arnold.

 

Meer foto's

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%20zaterdag%205%20april%202014?sort=3&page=1

 

HOME

 

 

Zaterdag 12 april 2014.

Liervliegen te Nieuwvliet.

 

Vandaag moesten we er op tijd bij zijn, want volgens de voorspellingen zou de wind in de namiddag stevig aantrekken. Onderweg naar het vliegterrein moest ik de hele tijd met de mistlichten aan rijden, want er hing een dikke laag nevel. Maar vanaf Oostburg was de mist verdwenen en was er enkel een blauwe hemel.
Toen ik op het vliegterrein aankwam, was Hans al aangekomen. En wat later arriveerde ook Bart. Op de middag, toen we al verschillende mooie vluchten op de lange ZW baan hadden gemaakt, kwam Roland en Michel ook aan en konden gelijk mee de lucht in. Ik had ondertussen op de lier van plaats gewisseld met Bart, want er waren ook twee duovluchten gepland. En de passagiers waren keurig op tijd op het terrein. Er was zelfs thermiek, zodat ik mooie langen vluchten kon maken met hen. Achteraf enkel maar blije gezichten. Na de duovluchten , heb ik nog met mijn solo ontkoppeld rond 430 m en in een bel nog 100 m kunnen klimmen. Ja, het droeg goed en door de lange baan konden we iedere keer een stuk boven de 300 m ontkoppelen. Pas rond 15 u trok de bries feller aan en draaide meer naar W.
Ik heb dan nog mijn mini wing uitgehaald en nog drie vluchten in de sterkere windkracht kunnen maken. Super !

 Klaarmaken voor een leuke vlucht.

Veilig geland.

 

Met m'n mini glider. 

 

Meer foto's op:

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%20zaterdag%2012%20april%202014?sort=3&page=1

 

HOME

Woensdag 16 april 2014.

Liervliegen te Nieuwvliet.

 

Een leuke avond op het lierterrein te Nieuwvliet.

Klaar om te starten. 

 

 

Tot zonsondergang. 

 

Meer foto's op :

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%20woe%2016%20april%202014?sort=3&page=1 

 

HOME

 

Liervliegen op Paasmaandag.

De voorspellingen waren qua windkracht wat onzeker. Het zou op het randje kunnen zijn. Maar het geluk stond deze keer aan onze zijde. Heel de dag was het vliegen op de lange NO baan.
We waren er op tijd bij want de verwachtingen voor de windkracht waren vanaf de middag wat sterker. Arnold was als eerste gestart en in drie trappen zat hij boven de 1000 m. Daarna was het aan Johan met de duo, want er waren twee passagiers die een ook een vluchtje wilden meevliegen. Zelfs lineair ging het op de lange baan erg hoog, zodat ze achteraf erg tevreden waren over hun mooie vlucht.
In de namiddag zijn we ermee gestopt, want er stond bij Johan nog een familie-uitstap naar Sluis op het programma. We hebben dan nog wat aan de lier gewerkt en o.a.de oranje zwaailamp terug op de lier gemonteerd. Deze werkt nu terug prima. 

 

 

Meer foto's op :

 

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Paasmaandag%202014?sort=3&page=1

 

HOME

Zondag 27 april 2014.

Een drukke zondag op het lierterrein.

Met 49 vluchten en 14 piloten was het best wel een drukke vliegdag. Toen we onze lierbaan hadden klaargemaakt kon ik als eerste worden opgetrokken voor een kort vluchtje. Na het loskoppelen van de kabel voelde je al dat er beweging in de lucht zat. Omdat er nog niemand klaar stond om te vertrekken kon ik gelijk opnieuw aan de kabel vastgemaakt worden. Niettegenstaande de wind mooi recht op de startplaats stond, kwam bij de start m'n scherm helemaal schuin omhoog waardoor ik in het decor belande. Achteraf gezien viel buiten een gekneusde ribbenrooster en linkerpols, de schade gelukkig nog mee. Na de middag droeg het erg goed waardoor er zelfs bij momenten twee piloten gelijk door het luchtruim boven het vliegterrein vlogen. Het ging zo vlot dat in de late namiddag de lier nog zonder benzine is gevallen. We hebben de rode lier dan nog op het terrein getrokken om er de laatste vluchten van de dag mee op te lieren.

Zicht op de startplaats.

 

HOME

Woensdag 30 april 2014.

Vliegen te Nieuwvliet.

 


Met de wind uit het westen hebben we nog een aanzienlijke baan kunnen uitzetten.
Echter was het wel van korte duur........de lier zag het bij een tweede oplier beurt niet meer zitten en stopte terug.
Na wat gepruts ze terug even kunnen starten, maar het was ook maar voor even. Dus de andere lier op het veld gehaald en zo waren we terug in actie.
De condities waren prima zodat iedereen kon afgezet worden op een mooie hoogte.

Panorama vanaf de lier.

 

HOME

Zondag 4 mei 2014.

Vliegen te Nieuwvliet.

 

Met 8 piloten zijn er vandaag 39 vluchten gemaakt. Dat maakt dat er dit vliegseizoen nu al 231 vluchten zijn opgetrokken op een totaal van 10 vliegdagen. Tot hier toe al een geslaagd voorjaar.

De condities waren vandaag eigenlijk niet echt perfect, want de voorspelde N wind was eerder zwak en bij aanvang nog wat veranderlijk. Maar er kon gevlogen worden. Rond 14 uur kwamen er meer zeebriescyclussen en hebben we de lierbaan verplaatst naar de NW baan. In de lucht waren er soms wel goeie momenten zodat sommige piloten hun vlucht wat konden verlengen. Met de passagiers voor de duo heeft Johan telkens twee vluchten gemaakt, zodat deze best tevreden waren. Hingen aan de lierkabel: Arnold, Geert, Johan, Claudia, Lin, Luc, Steven en Frans.

 

Ikke op de lier.

HOME

Het weekend van 17 en 18 mei 2014.

Dit was ongetwijfeld het beste weekend van het lopende jaar. Met 96 opgetrokken liervluchten kunnen we niet anders dan tevreden zijn.
Ook waren de deltaschool Randonearo en de parapente school AirXperience erg actief op het terrein.
Zaterdag heb ik op de zeebriesbaan iets meer dan 50 vluchten opgetrokken.Tot ongeveer 13 u hebben we op de NO baan gestaan, maar dan kwam er meer invloed van de zeebries en moest ik verplaatsen naar de NW baan. Ik denk dat Bart wel genoten heeft van zijn nieuwe traprelease. 


Op zondag konden we net geen 50 vluchten maken. De oostenwind was in de ochtend al iets sterker dan voorspeld zodat we al direct mooie lange vluchten konden maken. Later draaide de wind naar NO, zodat we de hele namiddag op de lange baan hebben gestaan. Er stond in de late namiddag een mooie bries waardoor dat we gemakkelijk tot 300 m en meer lineair konden afzetten. De trappers, waaronder Michel, Johan en Arnold, konden ontkoppelen boven de 700 m en genoten met volle teugen van het prachtig uitzicht. Maar hun verhaal gaan ze hier zelf wel neerschrijven, opgefrist met enkele prachtige foto's.
Hingen aan de kabel: Arnold, Bart, Frans, Manu, Steven, Claudia, Wim, Wouter, Geert, Jean Louis, Tom, Johan, Michel, Luc, Niel, Serge, Bruno, Luk en Anick. Laat de foto's hieronder maar komen! 

Ikke aan de lier.

HOME

Pinksterweekend te Nieuwvliet.

Toen ik zaterdag richting vliegterrein reed, trok de bewolking als maar meer toe naarmate de kust naderde. Toen we de eerste vluchten hadden opgetrokken op de ZO baan, moesten we even pauzeren, want een grijze wolk met wat lichte neerslag trok over het vliegterrein. Toen we opnieuw het veld op konden, was de wind wat meer gedraaid naar Z , zodat ik de lier achteraan op het veld kon opstellen. Nadat Rien, Lin en Johan met de duo een vlucht hadden gemaakt, is het tijdens de startfase met Manu aan de lierkabel fout gelopen met een val tot gevolg. Toen Manu werd afgevoerd naar het ziekenhuis te Knokke, zijn Frans en Johan meegereden en hebben we de lieractiviteiten op zaterdag gestaakt. Alvast een spoedig herstel gewenst aan Manu.

Voor zondag was er NO wind voorspeld. Ik was extra vroeg naar het lierterrein getrokken om de kabel van de liertrommel te halen en in het begin op de trommel enkele honderden meter gemerkte lierlijn extra bij te leggen, zodat we gemakkelijker konden trappen. Frans en Lin hadden op de camping overnacht en ook Johan, Tom E. en Rien waren opnieuw van de partij. De eerste vluchten hebben we op de lange baan kunnen optrekken, maar al gauw kwam de zeebries roet in het eten gooien, zodat we onze lierbaan moesten verplaatsen. In de namiddag is Bart ook nog toegekomen, zodat ik ook nog enkele vluchtjes kon maken. De lucht was kristalhelder en de vergezichten erg mooi.
Met 62 vluchten hebben we er een leuke dag van gemaakt. Lin, Tom en Rien hebben elk om en bij de 15 vluchten kunnen maken. Pas in de vooravond zijn we ermee gestopt na een intense vliegdag. 


 

Op de lier.

 

In de lucht.

 

Meer foto's op:

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Pinksterweekend%202014?sort=3&page=1

 

HOME

 

Het weekend met de langste

 dag van het jaar.

 

Zaterdag leek volgens de weerberichten de beste dag van het weekend te worden. We waren goed vertrokken, maar al snel kwam de zeebries roet in het eten gooien waardoor we enkele uren konden pauzeren. Maar vanaf een uur of zes verminderde de windkracht en konden we er terug tegen aan gaan. Het was immers de langste dag van het jaar! En het ging goed omhoog. Ik hoorde dat Michel met één trapje boven de 600 m zat. Zelfs de leerlingen van Luk konden boven de 300 m ontkoppelen en mooie circuits vliegen. Ik denk dat we rond 21u30 ermee zijn gestopt. Met 8 piloten zijn er toch nog 26 vluchten gemaakt.
Voor zondag was er in de namiddag erg harde wind voorspeld zodat we er vroeg aan zijn begonnen. Rond 9u30 stonden we al op de lange baan voor de eerste vluchten. Tegen de middag kwam een noordelijk gerichte zeebries erdoor, maar het was nooit te hard om een pauze in te lassen. We zijn dan maar blijven doorgaan. John heeft met 21 vluchten het saldo goed opgedreven, kort gevolgd door Tom E. met 17 vluchten. Met een saldo van 65 vluchten kunnen we niet anders dan van een geslaagde zondag spreken!

Ikke aan de lier.

 

HOME

Maandag 7 juli 2014: Nieuwvliet.

 

Toen ik rond 13 u op het lierterrein aankwam, was onze voorzitter al druk bezig met de nieuwe lierkabel op het terrein uit te leggen. Michel was ook al aan het helpen en nadat we samen dan de oude lierlijn van de trommel hadden gehaald en de nieuwe erop gelegd, konden we gelijk de eerste testvluchten gaan maken op de N - baan. Ik denk dat ik de eerste vlucht rond 15 u heb opgetrokken. Ik hoorde dat er na de laatste trap zelfs rond 600 m werd ontkoppeld. Niet slecht voor een NNO baan in zwakke condities. Niettegenstaande dat al de piloten trapvluchten maakte, zijn er toch nog 23 vluchten gemaakt. Super!

 

Op de lier.

HOME

 

Zaterdag 12 juli 2014: Nieuwvliet.

De voorspellingen voor de kuststreek zagen er niet echt fantastisch uit. In de ochtend kon het nog wat grijs blijven met mogelijk wat lichte motregen. Daarna zou het mooi opklaren. Maar het was pas rond 15 u dat we het natte terrein op konden met de lier. De grijze miezerigheid bleef wat langer hangen dan er was voorspeld. Arnold en ikzelf hadden ons nuttig gemaakt met het opkuisen van de lagers in het rol - geleidingssysteem van de lier. Luk van Airxperience had aan de leerlingen eerst nog wat theorie gegeven zodat ze klaar waren om dit op het terrein in de praktijk om te zetten. In het begin hing het wolkendek nog vrij laag maar later klaarde het dan toch meer uit. We hebben gelijk maar doorgewerkt tot zonsondergang. Met 27 vluchten hebben we geen record gedraaid, maar ik denk dat de vele leerlingen best tevreden waren met hun eerste vluchtjes. Arnold heb ik enkele keren opgetrapt naar mooie hoogten en Luk kon wel 8 duo's maken. De laatste bij zonsondergang en met Arnold als passagier, hebben we voor het eerst getrapt met de duo. Ik weet het niet meer precies, maar het was een stuk boven de 600 m alvorens ze de kabel los koppelden.

Selfie op de lier.

HOME

Woensdag 16 juli 2014:  Nieuwvliet.

Lin, Michel, Arnold, Roland en Thierry waren de piloten die op deze mooie zonnige dag op de afspraak waren.
We zijn gestart rond 14:40 u en blijven doorgaan tot in de avond. In totaal heb ik 31 vluchten genoteerd, waaronder zestien trap - liervluchten.

 

Op de lier.

HOME

 

Zondag 3 augustus 2014:  Nieuwvliet.

 

Zoals door Luk op donderdag al was vastgesteld, draaide de motor van de rode kuststofkabellier nog wel goed bij stationair draaien, maar toen de gashendel werd aangetrokken, begon de motor te sputteren. We zijn na twee liervluchtjes dan maar overgeschakeld op onze oude getrouwe staalkabellier. Toen Bart ook was gearriveerd, heeft hij de positie van de stroomverdeler op gevoel bijgesteld, zodat de motor terug bleef draaien en we terug naar de kunststofkabel konden overschakelen. Ja, het was een leuke dag op de NW baan. De windkracht zat tegen de limiet en in de late namiddag ging hij er zelfs wat over. Tijd om een pauze in te lassen en in die tijd heeft onze voorzitter zijn equipement nog eens boven gehaald en de presentatie over het traplieren naar voor gebracht.
Daarna begon de windkracht terug wat af te nemen en konden we opnieuw het terrein op. In totaal zijn er een 30 tal vluchten opgetrokken, waarvan ik er ook een vijftal heb gevlogen. Eerst 2 vluchten in stevige condities met m'n 19 m² machientje en daarna nog drie normale, waarvan één met reverse start en de laatste twee voorwaarts. Zalig om nog eens aan de kabel te hangen!
Ook Arnold met Luk als passagier - monitor is gestart met zijn opleiding tot duo lierpiloot. Zijn eerste 5 vluchten zijn gemaakt. Nog 25 te gaan Arnold !

Hingen aan de kabel: Luk, Arnold, Koen, Annick, Rien en ikzelf en Bart en ikzelf op de lier. Bedankt voor de leuke vluchten!

Aan de kabel.

Twee vluchten met de Kimfly Husky II.

En nog drie vluchten met de BGD - Tala.

Gemakkelijk om mee te starten en te landen en tussendoor formidabel vliegen.

 

HOME

 

Dinsdag 5 augustus 2014:  Nieuwvliet.

 

Toen ik na de middag op het lierterrein toe kwam,konden we onmiddellijk het terrein op. De zeebries was al aan het waaien, zodat we ons op een NW baan konden installeren. Het graan was gedorst zodat we alle ruimte ter beschikking hadden om ons mooi recht in de wind te plaatsten. Arnold en John maakten de eerste vluchtjes gevolgd door Michel, Luc en Jan Vds.  Luc Cristiaans had zijn stroboscoopmeter meegebracht, zodat we de stroomverdeler van de motor, die enkele dagen ontregeld was, opnieuw piekfijn konden instellen. Het toerental bij stationair draaien is nu ook terug perfect op zo’n 750 tr ingesteld. We kunnen hierdoor opnieuw heel gedoseerd en precies de spanning op de kabel regelen. Bedankt Luc, voor de technische ondersteuning.

In de vooravond viel de zeebries weg en konden we de lange baan op. Jan Vds heeft ook een linear vluchtje met de Ozon Mantra gemaakt. De kampioen van vandaag was John met 13 liervluchten. Gevolgd door Arnold met 8 duovluchten voor zijn opleiding tot duo lierpiloot.  Luc C. maakte 4 mooie trapvluchten tot ruim boven de 600 m. Niet slecht zou ik zo zeggen!   En Luk die heeft de laatste vluchten opgetrokken die nodig waren voor het behalen van zijn “lierman Parapente” brevet. Proficiat Luk.

Instellen van de stroomverdeler....

 

.... en van het toerental.

 

Meer foto's op: 

 http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%20dinsdag%205%20augustus%202014?sort=3&page=1

 

HOME

 

Zaterdag 9 augustus 2014.

Mijn eerste trapliervlucht tot 702 m.

 

Volgens de weerberichten was er op zaterdagavond een mooi vliegvenster voorspeld. De wind zou rond 17 u verminderen zodat we nog tot sunset  mooie avondvluchten konden maken. Maar de laatste voorspellingen op zaterdagochtend zagen er ineens minder rooskleurig uit. Windfinder voorspelde om 20 u nog 10 kn. Tja, het vliegvenster was ineens wat kleiner geworden. Maar er is een spreekwoord dat zegt: Wie niet waagt blijft maagd. Dus zaten we rond 16 u al op het zonnig terras van de Boerenhoeve om er te wachten tot de wind ging vallen.   En we moesten geduld hebben want de wind bleef maar stevig blazen. Ik denk dat het rond 18 u was dat we met het liermateriaal het veld op reden en ons konden klaar maken voor de eerste vluchten. De richting was mooi ZW lange baan. Het was nog wel wat sterk om met een gewoon scherm te kunnen starten zodat Arnold en ikzelf onze mini speeltjes eens konden uitlaten.  Ik heb er vier lineaire vluchten mee gemaakt tot op een hoogte van zo’n 370 m en een stijging aan de kabel van meer dan 8 m/s.  Daarna viel de wind aan de grond weg zodat ik nog drie vluchten heb kunnen maken met de BGD - Tala. Eerst een lineair vluchtje gevolgd door m’n eerste trapliervluchten.  Bart heeft me kunnen afzetten op precies 702 m boven het lierterrein.  Super ! Het was genieten van de intense kleurenpallet van het polderlandschap bij sunset. Het traplieren is eigenlijk heel simpel. Ik voelde bij het terugvliegen amper de weerstand van de chute met de kabel. Een nieuw tijdperk bij het liervliegen is voor mij aangevangen !

Bijna startklaar met m'n 19 m².

In de verte de monding van de Schelde. 

Nadering landingsterrein met m'n Husky2.

In de landingsfase.

De BGD - Tala ligt klaar.

De lucht in !

Ontkoppeld op 702 m.

Nadering Landingsterrein.

 

 

Meer foto's op: 

http://s587.photobucket.com/user/Jan-Bernaerts/library/Nieuwvliet%209%20augustus%202014?sort=3&page=1

 

HOME

 

Zondag 24 augustus 2014.

Avondvluchten te Nieuwvliet.

Spijtig, want het was een mooie zonnige dag maar met een harde westelijke wind. Het was pas na 18 u dat we klaar waren om de eerste vlucht op te trekken. De windkracht was al sterk afgenomen toen Roland als eerste aan de kabel de lucht in ging. Ook Serge en Bruno maakten elke al een vluchtje op de NW baan. Tot de wind haast volledig wegviel en ik mij met de lier verplaatst heb op de lange baan. De lier beneden aan de beek en de start aan het terras. Op de lange baan konden we nog een mooie hoogte halen. Ik hoorde van Roland dat hij bij zijn laatste vlucht op de 540 m de kabel kon ontkoppelen. In totaal heb ik 13 vluchten op het lierblad bijgeschreven. Niet slecht voor op een zondagavond !

Lieren tot zonsondergang.

Mooi !

 

HOME

 

Zondag 7 september 2014.

Liervliegen.

De windgoden hebben op deze vliegdag wel serieus met onze voeten gespeeld. Ik denk dat we in bijna al de windrichtingen een lierbaan hebben uitgezet. Gestart met 7 vluchten op de Z baan. Daarna verplaatst naar de lange ZW baan. Dan 180° gedraaid op de NO baan, vervolgens de N baan, dan de W baan om te eindigen op NW. Maar tussendoor hebben we ons best gedaan en is er goed gevlogen. Jean-Louis heeft maar één vlucht gemaakt, maar wel één die kan tellen. Hij bleef maar in de bel draaien en kon zo de langste vlucht van de dag optekenen. Super gedaan ! Koen heeft met 9 vluchten het grootste aantal vluchten van de dag gemaakt. En natuurlijk Johan die met zijn tandem 6 passagiers liet genieten van het mooie landschap boven ons vliegterrein. Het was ook een leuk weerzien met Francis, die ook enkele vluchtjes kwam maken. En Ignace die wellicht het hoogste kon afkoppelen. John Sci, Luc Bracke, Gino en Maxime waren de overige piloten. In totaal staan er 36 vluchten op het lierblad.

Op de lier.

 

HOME

 

Xtreme Xperience Day  te Boom.

13 en 14 september 2014.

Het was voor JVG een geslaagde editie van de Xtreme Xperience Day te Boom.
Zaterdag zijn er 21 vluchten opgetrokken waaronder 3 duo's.
Op zondag heb ik er 45 genoteerd, tezamen gevlogen door 15 verschillende piloten.
Johan heeft 9 duo's gemaakt en Arnold vloog 3 duo vluchten.
Door de NO tot ONO wind waren het niet altijd gemakkelijke liervluchten. Desondanks zijn er verschillende mooie, hoge trapvluchten gemaakt.

 

 

Lieren tot de avond.

 

HOME

 

Woensdag 17 september 2014.

Avondlieren  te Nieuwvliet.

Het was een mooie nazomers zonnige vliegavond die we niet zomaar konden laten voorbijgaan, zonder de lier van stal te halen. Door de mooie NO bries lag de weg wagenwijd open om te trap-liervliegen, omdat er dan geen obstakels in de lierbaan konden opduiken. In totaal zijn er 17 vluchten opgetrokken. De trappers geraakten gemakkelijk boven de 700 m.

 

 

 

HOME

 

Zaterdag  20 september 2014.

Een namiddag liervliegen.

Het was pas rond 12 u dat ik het liermateriaal op het veld kon rijden, want de nevel en mist bleef boven het lierterrein hardnekkig hangen. Er was haast geen wind om al het grijs weg te blazen. De eerste vluchten gingen nog tot tegen de wolken, maar daarna werd het beter. Gelukkig maar, want het was een drukke namiddag waarbij er ook nog 18 duovluchten zijn gemaakt. Tom, Thierry en Geert maakten elk meer dan 10 vluchten, Arnold in totaal zes. Toen we rond 19 u er mee ophielden, stonden er net geen 60 vluchten op het lierblad. Luk die de hele namiddag duo’s vloog heeft in de vooravond mij ook nog 3 keer opgetrokken waarbij ik telkens een 4 tal trappen mocht maken.

 

 

Drie mooie vluchten gemaakt van meer dan 10 minuten. 

Tot in de wolken. 

In de landingsfase met m'n Tala.

Veilig geland.

 

HOME

 

 

Zondag  28 september 2014.

Liervliegen op de lange westbaan.

Het was vandaag een mooie dag op het lierterrein. Niettegenstaande we al bijna in oktober zijn, scheen de zon en was het lekker warm.
Op hoogte was de Oosten wind bij momenten stevig, zodat de trommel geregeld al eens stil stond en de piloten hoog konden uitstijgen. We hebben 41 vluchten opgetrokken. De richting was ook perfect om te trappen en daar is mooi gebruik van gemaakt. Ikzelf heb nog een vijftal duovluchten gevlogen. Boven het stoppelveld droeg het goed zodat de passagiers vrij lang konden genieten van het uitzicht. Achteraf enkel maar tevreden gezichten. Met dank aan Bart voor het geleverde lierwerk.

 

 

 

 

Lierstart met m'n duo vleugel.

 

HOME

 

Vrijdag, zaterdag en zondag 3, 4 en 5 oktober 2014.

Open vlieg weekend bij JVG.

 

Het was een prachtig weekend dat al begon op vrijdag in de late namiddag tot zonsondergang. Ik heb er toen twintig vluchten opgetrokken. Vanaf zaterdagmiddag hebben we de mini gliders kunnen uitlaten tot precies op tijd het koude front er aan kwam en we konden starten met ons jaarlijks eetfestijn. En zondag was de apotheose met ideaal mooi zonnig vliegweer! Zo'n 15 piloten stonden op de startplaats en hebben mooie vluchten kunnen maken. 's Morgens was de wind nog wat strak, zodat ik met m'n Husky2 eerst twee vluchten kon maken. De laatste vlucht van de dag heb ik een mooie trapvlucht kunnen maken tot op 830 m. In totaal hebben we om en bij de 100 vluchten opgetrokken.

 

Stoofvleesfestijn op Vlaamse wijze.

Op de lier.

 

Onder m'n mini wing.

Onder m'n BGD - Tala op 830 m.

 

HOME

 

Zaterdag 11 oktober 2014.

Nieuwvliet op de lange Zuidwestbaan.

 

De vooruitzichten waren wat onzeker. Eerst waren er buien voorspeld, dan weer niet, dan weer een kans op een bui. Maar niet geschoten is altijd mis. Wel vrij zeker was dat de wind uit een zuidelijke richting zou waaien. Dus hebben we het er maar op gewaagd. Maar de buienlijn trok nog net over het vliegterrein zodat we tot 14 u moesten wachten alvorens we het terrein op konden. Tom heeft dan ondertussen de nieuwe lagers in het rollensysteem gemonteerd, de remleiding van de gele lier hersteld en een nieuwe remkabel gemonteerd op de quad en olie bijgevuld. Het materiaal is opnieuw piekfijn in orde.
We zijn gestart op de 530 m lange Z baan en in de vooravond verhuist naar een 700 m lange ZW baan. De wind was ondertussen ook al wat in sterkte toegenomen, zodat het hééél hoog ging.  In totaal heb ik 26 vluchten op het lierblad ingeschreven. Niet zo slecht voor een wat onzekere vliegdag!

 

 

HOME

 

Zaterdag 25 oktober 2014.

Nieuwvliet op de 900 m lange West baan.

 

Er was een stevig windje uit een westelijke richting voorspeld. De lier had ik in de dreef onder de hoge bomen geplaatst, zodat we een mooie lange lierbaan van 900 m lang hadden. Het gevolg ervan was te verwachten. Na één trap konden de piloten ontzettend hoog ontkoppelen, tot een héél eind boven de 1000 m. Op het einde van de dag trok de bovenwind nog wat aan zodat de trommel meestal stil stond en ik kabel moest uitgeven. Al bij al een geslaagde lierdag, nog net voor het winteruur wordt ingezet.

 

 

Op de lier in de lange dreef achter de beek. Goed voor een lierbaan van 900 m.

 

HOME

 

Woensdag 31 decemer 2014.

De laatste dag van het jaar te Nieuwvliet.

We lagen al een tijdje op de loer, om tijdens de laatste dagen van het jaar er met onze lier nog eens in te vliegen.
De weergoden waren ons niet zo gunstig gezind, want de isobaren lagen geregeld kort bij elkaar.
Maar voor de laatste dag van het jaar maakten ze een uitzondering en die hebben we natuurlijk niet laten voorbijgaan.  We hebben op oudejaarsdag nog 10 vluchten opgetrokken.
De windrichting op de startplaats zat mooi ZW, zodat we een erg lange lierbaan hadden.
En de laatste twee vluchten van de dag heeft Bart mij hoog kunnen afzetten.
Na enkele trappen zat ik al boven de 800 m. Super !
Alvast nog een prettig en een fantastisch 2015 gewenst !

Op de lier.

 

Klaar op de startplaats.

 

kabel aan de traprelease

Juist vertrokken. 

Mijn machientje. 

Hoog in de lucht. 

Prachtig zicht ! 

Nieuwvliet in de zon. 

In de landingsfase. 

Bijna geland. 

 

Filmpje volgt nog .... 

 

HOME